
Тема уроку: Йонний зв’язок, його утворення.
Мета: дати поняття про новий вид хімічного зв'язку — йонний; навчити складати
схеми утворення йоннів; з'ясувати, який взаємозв'язок існує між властивостями
речовин і типом хімічного зв'язку; розвивати логічне мислення та усне мовлення,
уміння аналізувати, робити висновки, навички складання електронних формул
речовин; виховувати любов до предмету, самостійність.
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки
учнів: Учень: -наводить
приклади сполук йонним хімічним зв’язком; -пояснює утворення йонного зв’язку; -характеризує
йонний зв’язок;
Обладнання та реактиви: Періодична система хімічних елементів Д. І.
Менделеева, ММП, саморобна модель атома.
Базові поняття і терміни: хімічний зв’язок, йонний зв’язок, йони, катіон,
аніон.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Вітання з учнями. Створення робочого настрою.
ІІ. Аналіз контрольної роботи.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і
мети уроку:
Зараз вашій увазі пропонується переглянути
уривок з казки - «Маленький принц» французького письменника Антуан де Сент Екзюпері, про зустріч Маленького принца і Лиса. 38.35хв
– 39.30хв
Як ви думаєте, яке відношення може мати
уривок з казки до уроку хімії?
Учні мають прийти до відповіді «ЗВ'ЯЗОК».
Про
який зв'язок йшла мова в даному діалозі Лиса з Маленьким принцом? (дружній)
Які
вам відомі ще зв’язки? (сімейні, товариські, ділові)
Що
таке зв'язки? Як одним словом можна замінити всі перераховані вами зв’язки?
Зв’язки – це що? Щоб вам було легше відповісти на запитання, я розкажу вам як
древні греки уявляли собі хімічний зв'язок. Древньогрецький філософ Епікур
вважав, що між атомами існують якісь гачки (показати модель) завдяки яким атоми
з’єднуються один з одним. І щоб розірвати зв'язок між ними необхідно докласти
зусилля.
Отже,
шановні учні після даної розповіді, який синонім можна навести до слова
«зв'язок»? очікувана відповідь: «Зв'язок – це сила». І зрозуміло, що хімічний
зв'язок – це сила, яка об’єднує атоми в молекулах.
Як ви
думаєте, чому виникають зв’язки: товариські, дружні, сімейні і ін..?
(Очікувана
відповідь: тому що це потрібно, необхідно)
Сьогодні тема нашого уроку: «Йонний
зв’язок, його утворення», мета уроку дізнатись атоми, яких ХЕ здатні утворювати
йонний зв'язок і навіщо її це потрібно?
Запис теми в зошит.
IV. Етап засвоєння нових знань
Письмова вправа «Порівняйте!»
Li … Be I … CL Li2O …
MgO
P2O5 … As2O5 HCL … HBr KОН … Ca(ОН)2
Які особливості хімічних елементів
дозволили вам правильно виконати дане завдання?
Очікувана відповідь учнів: ХЕ металічні та
неметалічні, залежність їх властивостей від положення в ПСХЕ.
Робота двох учнів біля дошки.
1) записати ГЕФу для атомів Літію, Флуору та
Неону;
2) визначити кількість електронів на ЗЕР;
3) визначити кількість неспарених електронів
на ЗЕР.

Схема утворення йонів Літію і Флуору:
Li0 – 1 е → Li+ F0
+ 1е → F-
Висновок: Йон Літію - катіон, атоми
металів віддають електрони для досягнення електронного октету, а Флуор – аніон,
тому що атоми неметалів приєднують електрони. Взаємодія між протилежно
зарядженими йонами – йонний зв'язок. Протилежно заряджені йони притягуються один
до одного за рахунок сил електростатичного притягання, таким чином виникає
йонний хімічний зв'язок. Йонний зв'язок утворюється при взаємодії металів з
неметалами.
Запис опорної схеми в зошити.
Me0 – nē → Me+nнеMe0 + nē → неMe-n
Рольова гра «Утворення йонного зв’язку»
Зараз ми з вами завітаємо до ПСХЕ, де
живуть в злагоді і мирі ХЕ, сьогодні ми ближче познайомимося з двома з них.
Серед бажаючих учнів обираємо Натрій і Хлор.
Шановні Натрію і Хлор, розкажіть, будь
ласка, нам про себе.
·
В
якому періоді, групі й підгрупі ПСХЕ ви проживаєте.
·
Скільки
маєте у власності електронів, протонів та енергетичних рівнів?
·
Як
розташовані ваші електрони по вашим енергетичним рівням?
·
Та чи
бажаєте досягти електронного октету?
Одночасно учні отримують модель атома і
розташовують електрони по енергетичних рівнях.
Запитання учням, що необхідно зробити
атомам Натрію і Хлору, щоб досягти електронного октету? (очікувана відповідь:
перетворитись на йони)
Натрій — зовнішній рівень незавершений,
має один електрон, для перетворення цього рівня на завершений атом Натрію може
віддати один електрон, при цьому він перетвориться на позитивний йон (катіон).
11Na +11)2)8)1 ls22s22p63s1 - 1ё → 11Na+ +11)2)8 ls22s22p6
Хлор — зовнішній рівень незавершений, має
сім електронів, для перетворення на завершений йому необхідно прийняти один
електрон, у результаті атом Хлору перетвориться на негативний йон (аніон).
17Cl +17)2)8)7 ls22s22p63s23p5 +
1ё → 17Cl- +17)2)8)8 ls22s22p63s23p6
Показ на моделі утворення йоннів. Такі
йони мають завершений зовнішній енергетичний рівень. Між ними виникають сили
притягання й утворюється хімічний зв'язок, що називається йонним.
Слід запам’ятати, що йонний тип хімічного
зв’язку утворюється між атомами типових металів та типових неметалів. До йонних сполук належить багато оксидів
та інших сполук з металічними елементами.
Речовини з йонним зв’язком зазвичай
являють собою кристали, які складаються з величезного числа йонів, розташованих
так, що кожен позитивний йон оточений кількома негативними, а кожен негативний
йон — кількома позитивними.
Демонстрація кристалів солі і мідного
купоросу.
Йонний зв'язок достатньо міцний. Тому
йонні речовини мають високі температури плавлення і кипіння, у рідкому (розплавленому)
стані проводять електричний струм.
V. Узагальнення і систематизація знань.
1. Запишіть електронну конфігурацію атома Магнію й
поясніть, чому Магній утворює йон із зарядом +2. (Відповідь: Mg 1s22s22р63s2;
Mg2+ 1s22s22р63s0.)
2. Ігрові моменти. «Хто зайвий?»
a) NH3, КF, NaCl; б) Н2, К20, ВаСІ2; в) ZnО, MgO, F207.
3. Атом певного елемента має на три електрони більше,
ніж йон Натрію. Запишіть електронну формулу цього елемента та його йона. (Відповідь:
Al 1s22s22р63s23p1.)
VІ. Підведення підсумків уроку.
Повторюємо ключові моменти досліджуваної теми.
Що найбільше запам’яталося на уроці?
VІІ. Домашнє завдання.
Опрацювати відповідний параграф 14. Письмово № 91, 97.
Немає коментарів:
Дописати коментар